Alkukantaisten heimojen käyttäytymiseen on aina kuuluneet erilaiset rituaaliset tanssit. Yleensä niihin koristaudutaan erityisesti ja huolella. Maalattu iho, koristeltu ulkomuoto. On tansseja joihin voi liittyä mukaan koko kylä/heimo. On vain poppamiesten suorittamia tansseja, jotka saattavat johtaa transsiin. Hyvin pyhiin menoihin voi liittyä huumaavien aineiden nauttiminen. Usein tanssit suoritetaan ringissä tanssien. Ehkä nuotion ympärillä. Pyhiin menoihin liittyy perinteisesti uhrilahjan antaminen jumalille.
Niihin kaikkiin liittyy yleensä tietyn kaavan mukaan valmistautuminen, tietyt rituaalit, tietynlainen käyttäytyminen. Niihin liittyy musiikki ja/tai laulu. Rytmi joka huumaa ja tempaa mukaansa. Rytmi joka lumoaa tai kiihdyttää.
Kuinka suomalaisten lavatanssit eroavat näistä rituaalitansseista? Vai eroavatko?
Intohimoisimmat tanssinistit valmistautuvat huolella tanssi-iltaan. Valitsevat parhaat mahdolliset vaatteet ja koristukset, jotka sopivat tanssilavalle. Siis jotka ovat sekä kauniit että käytännölliset. Huomioon on otettava olosuhteet.
Kengät on oltava hyvät, sekä jalkaan että lattialle sopivat. Yleensä kengät ovat vain ja ainoastaan tanssirituaalin suoritusta varten pyhitetty. Vaatteiden väritys tukee sitä, että näyttäisi mahdollisimman raikkaalta koko illan. Eli musta on suosiossa koska siinä ei näy hikiläiskät yhtä helposti kuin muissa väreissä. Tietyt tanssivaatteet ovat myös pyhitetty vain tanssikäyttöön.
Korut yms. valitaan siten, että ne eivät takerru mihinkään (esim. ohikiitäviin tanssijoihin) helposti.
Tiettynä kellon lyömänä tanssijat saapuvat tanssirituaalia varten rakennettuun majaan, jonka tanssitila usein on pyöreä tai pyöreähkö. Usein niissä majoissa ei tehdä/järjestetä muita toimintoja kuin tanssirituaaleja. Ihmiset suorittavat uhrilahjan päästäkseen rituaalipaikalle.
Lavalla on tietyt kirjoittamattomat käyttäytymissäännöt ja jos joku niitä rikkoo, häntä ei katsota suopeasti, hänet saatetaan jopa poistaa rituaalipaikalta vartijasotureiden toimesta.
Kun paikalle saapunut soitto-orkesteri aloittaa rytmikkään soittonsa, ihmiset alkavat toistaa samoja rituaaleja kerta toisensa jälkeen lopulta tanssien itsensä hurmokseen.
Naaraat ja koiraat asettuvat omiin ryhmiinsä, joista hakevat parin rituaalisuoritusta varten. Paritta jääneet siirtyvät soiton ajaksi tanssialueen reunoille.
Hurmostilan laatu ja tanssijan kunto enimmäkseen määrittelevät kuinka kauan hän jatkaa rituaalitanssiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti